1,5 mill nordmenn angrepet

Mer enn 3 av 10 nordmenn bekrefter at de har blitt utsatt for hacking eller såkalt phishing det siste året. Det viser en landsomfattende undersøkelse Infact har utført for Mobil og IT-kjeden Mobit.


Drøyt 16 prosent av befolkningen er usikker på om de er blitt angrepet, mens hele 52 prosent av innbyggerne hevder at de ikke er utsatt for datahackere eller mobilinntrengere.

Phishing betyr at fremmede forsøker å komme seg på innsiden av datamaskinen eller mobilen og få tilgang til sensitiv informasjon som kontonummer og passord.

Rammer 1,5 millioner nordmenn

– Undersøkelsen demonstrerer at mobil og IT-sikkerheten er under stadig angrep. Når nærmere 32 prosent av befolkningen bekrefter at de har blitt forsøkt utnyttet, er det i seg selv enorme tall, sier kategoridirektør Jørn Jamissen i Mobit, som også har IT-sikkerhet som ansvarsområde.

Jørn Jamissen, kategoridirektør og sikkerhets-ansvarlig i Mobit

 

Flest menn

Han estimerer at rundt 1,5 millioner nordmenn er utsatt for angrep bare det siste året. Det er dessuten betydelig flere menn enn kvinner som blir angrepet.

Menn legger igjen flere digitale spor
– Dette kan ha sammenheng med at menn, historisk, har vært mer interessert i “duppeditter” og dermed legger igjen flere digitale spor enn kvinner. Blant de eldre er det langt færre som utsettes for phishing og det har sannsynligvis sammenheng med at de eldre legger fra seg mindre digital eksos på nettet, sier Jamissen.

Bruker kjente merkevarer – og Staten

Det som gjør phishing krevende er at angriperne tar i bruk ikke bare kjente merkevarer i næringslivet, men også statlige institusjoner som Skatteetaten for å komme på innsiden hos forbrukeren. Jamissen har noen klare anbefalinger: Sjekk adresselinjen

Sjekk adresselinjen

– Sjekk alltid adresselinjen for å finne ut hvem som virkelig har sendt melding, og klikk aldri på linker dersom du ikke er helt sikker på avsender. Er du usikker er det bare å sende en melding til avsender og spørre om linken er trygg. Det er en liten innsats som kan ha stor nytteverdi, sier Jamissen, og legger til:
– Handler meldingene om at du har penger tilgode eller har vunnet penger er det sannsynligvis for godt til å være sant.

Digitale bander

Det er spesielt tilgang til kontonummer, BankID og fødselsnummer de digitale bandene er ute etter. DNB rapporterte nylig at de daglig stanser Phishing-angrep mot kundene, men at noen dessverre opplever at kontoen blir tappet for penger.

Ta direkte kontakt med din nærmeste Mobit-forhandler

 

Meny