Årets mest hektiske mobilperiode
Akkurat nå er vi inne i den mest hektiske mobilperioden i løpet av året. De tre siste månedene er en mobilboom. For ti år siden hadde smarttelefonen minne- og lagringskapasitet helt ned til 4 GB mens i dag er de kraftigste modellene på 512 GB.
Apple lanserer nye modeller i september hvert år, og i etterkant er det er en kraftig økning i salget av mobiltelefoner. Dette gjelder ikke bare for produkter fra Apple. Aktiviteten øker også hos andre leverandører.
Prosessorkraft
– Det skjer stadig en enorm utvikling der brukerne kan glede seg over økt kapasitet, både i kraft av bedre prosessorer og høyere lagringskapasitet. Større og bedre skjermer og kontinuerlig utvikling av kvaliteten på kamera er med å drive etterspørselen til en langt høyere salgsandel for de dyreste modellene. Norge ligger helt i verdenstoppen målt i salgsandel for de heftigste modellene. Men vi ser at de høye prisene trekker ned utskiftningstakten og fører til økt etterspørsel etter alternative betalingsmodeller og løsninger for innbytte, sier Telering-sjeg Trond Voll.
Huawei på fremmarsj
Det er mobiltelefonene iPhone og Samsung som fortsatt dominerer salgsstatistikkene til de 144 Telering-forhandlerne over hele landet. Men utfordreren Huawei er på fremmarsj, selv om den kinestiske produsenten har en lang vei å gå for å ta igjen rivalene. Ifølge Voll selges det imidlertid færre mobiltelefoner, men omsetningen er likevel høyere.
Blir dyrere
– Telefonene blir stadig dyrere. De kraftigste utgavene av iPhone og Samsung ligger på mellom 14 000 og 16 000 kroner. Vi opplever at det er betalingsvilje samtidig som brukerne har mobiltelefonen lengre før den erstattes med en ny. Dette forklarer hvorfor antallet synker mens omsetningen øker, sier han. Den største prisoppgangen kom i fjor høst i forbindelse med lanseringen av iPhoneX og Samsungs nye stjernemodell.
– De kraftigste mobiltelefonene har nå 512 GB. Det betyr at mobiltelefonene har enorm kapasitet. De første mobilene som ble lansert for drøyt ti år siden hadde så lite som 4 GB, forteller Telering-sjefen.
Latterliggjorde iPhone
I 2018 er det ingen som er i tvil om at Apple har endret mobilbransjen. Da gründer Steve Jobs lanserte iPhone 3 i 2007 ble han ikke akkurat møtt med panegyrisk begeistring.
Daværende sjef i Microsoft, Steve Ballmer, annonserte at «det er ingen sjanse for at iPhone kommer til å få noen signifikant markedsandel. Ingen sjanse.».
Ingen trussel
Og Nokia, som den gang eide førsteplassen blant verdens mobiler hadde heller ikke tro på den nye amerikanske oppfinnelsen. Sjefen for Nokias N-serie av smarttelefoner, Pekka Pohjakallio, anså ikke iPhone som en reell utfordrer og konkluderte med «ingen trussel, men selvsagt er den hard konkurranse, men det gjør vanligvis at du yter bedre selv.»
Vi avskriver ingen
Trond Voll har en klar filosofi og strategi når det kommer til produsenter og nyoppfinnelser.
– Vi avskriver ingen og er alltid lydhøre for innovasjon. På kort sikt er det Google som kan være den aktøren som endrer på maktbalansen. Det forutsetter det at Google lykkes med å inkludere intelligent funksjonalitet som kan kapitalisere på Google-universet og gi nye unike brukeropplevelser og relevant nytteverdi. Men vi ser at flere produsenter har spennende planer for 2019 i tillegg til at Huawei allerede er i vekst.
Telering er landets største faghandler med en årlig omsetning på cirka to milliarder kroner, og betjener SMB-markedet innenfor telekom, IT og rådgivning.