Gjestet CES i Las Vegas

Ved å være tilstede på CES i Las Vegas får Mobit innsikt i det som kjente leverandører kommer med av ny teknologi og løsninger.


– Dette er helt klart en viktig arena for å få innblikk i utviklingen, sier Harald Bøyum, direktør for produkt og forretningsutvikling i Mobit.

Forbrukerrettet

CES (Consumer Electronics Show) er som det ligger i navnet hovedsakelig rettet på forbrukeren. Men det er nettopp forbrukervennlige løsninger bedriftsmarkedet også etterspør.

Kategoridirektør Jørn Jamisssen og adm.dir Trond Voll ved standen til Lenovo

 

– Nye trender og løsninger kommer først i privatmarkedet. CES er en arena for å møte de toneangivende produsentene og lytte til hva de tenker og ser for seg om fremtiden. Det er her innovativ teknologi og innovative løsninger vises frem, og som ennå ikke er lansert, sier Bøyum.

Mobit stilte med en delegasjon på CES som beskriver messen som «The Most Influential Event in the World»

 

CES definerer sin egen arena som «The Most Influential Event in the World». Bøyum er enig at eventet er et av de viktigste for å følge med i utviklingen. Noen løsninger oppnådde også stopp-effekt hos delegasjonen fra Mobit Norge.

Fra papp til interiør

Spesielt Samsung gjorde inntrykk. Ikke bare på hvordan teknologien og løsningene henger sammen, men også innpakningen har fått oppmerksomhet i år.
– Vanligvis blir innpakningen kjørt på søppeldyngen som avfall. Samsung har utviklet innpakningen slik at den enkelt kan konverteres til interiør. På messen ble pappen eksempelvis omgjort til forskjellige dyrearter og møbler, sier Bøyum og fortsetter:

– Det handler også om å bevisstgjøre forbrukerne på løsninger som er mer bærekraftige, og hvordan det er mulig å forbedre den grønne profilen.
Samsung ønsker at forbrukerne skal maksimere bærekraftperspektivet og ser samkjøring av produkter fra ulike leverandører som en av flere løsninger for å minimere sitt eget klimaavtrykk.

Under skjermen er pappen fra produkter gjenbrukt som pynt/interiør

Øreplugger med luftrens

Ikke helt uventet ble en kombinasjonsløsning mellom tradisjonell PC og nettbrett vist frem. Lenovo presenterte dessuten en ny variant av mobiltelefonen Motorola, eller ThinkPhone.
– Dette er nok en telefon tilpasset bedriftsmarkedet fordi den har særlig fokus på sikkerhet og funksjoner innen support, sier Bøyum.

Det som kanskje vakte mest oppmerksomhet er øreplugger kombinert med luftrenser. Når ørepluggene er i bruk renses samtidig luften rundt brukeren. Hensikten er at brukeren ikke skal eksponeres for pollen, bakterier eller virus.

100.000 skritt på fire dager

– Ørepluggene er noe større enn de vi kjenner i dag, men her skjer det en kontinuerlig produktutvikling. Øreplugger er også et produkt bedriftskundene våre i stor grad etterspør, sier han. Bøyum tror pandemien har aktualisert de nye ørepluggene.

Øreplugger med luftrens som holder unna pollen, virus og bakterier

 

Mobit fikk dessuten egne presentasjoner av leverandørene de har i sin produktportefølje.
– Når vi er på CES er det viktig at vi får med oss mest mulig. Det å se fremtidens løsninger krever litt trasking, rundt regnet 100.000 skritt på fire dager, humrer produktdirektøren.