Økte omsetningen med 140 millioner

Mobit Norge AS økte omsetningen med 140 millioner kroner til nær 440 millioner kroner i fjor. Resultatet endte på 600 000 kroner, ned fra 3,6 millioner kroner året før.


– Resultatet påvirkes av at vi har investert i nasjonal uniformering gjennom nytt navn og ny profil, samt utrulling av felles forretningssystemer og onlineløsninger for våre kunder, sier Mobit-sjef Trond Voll, og føyer til:

Solgte for 2,3 milliarder

– Når det gjelder resultat skal det primært legges i den enkelte forhandlers driftsselskap og ikke sentralt i kjeden. Det er en del av vår forretningsmodell.

Mobit består av 113 lokale forhandlere. I fjor ble det solgt produkter og tjenester for 2,3 milliarder kroner gjennom forhandlerne, opp fra 2,1 mrd året før.

– Vi er blant de største leverandørene i vårt marked og vi har også en klar filosofi om at den lokale tilstedeværelsen gir oss fortrinn. Denne strategien virker fordi relasjonen mellom forhandlerne og kundene blir tettere, sier han.

Brutal konkurranse

Voll legger ikke skjul på at det er brutal konkurranse på pris, spesielt mot såkalte online-tilbydere. Konkurransen på lokal tilstedeværelse er imidlertid fraværende. Lokale forhandlere gir dessuten fortrinn på support, service og oppfølging, påpeker han.
– Vi har investert i onlineløsninger som kundene kan bruke. Likevel er det ofte et behov for personlig oppfølging, og det er bare de færreste online-tilbydere, om noen, som kan tilby lokale fagfolk innen mobil og IT, sier Mobit-sjefen.

Bygget opp IT for SMB-markedet

I tillegg til den etablerte posisjonen som landsdekkende fagkjede innenfor telekom har kjeden de siste årene bygget seg opp til også å bli en av de større aktørene på IT for små og mellomstore bedrifter.

– I mars økte etterspørselen enormt etter IT-produkter, særlig var det stor etterspørsel etter tilbehør og skjermer til hjemmekontor og møterom med videoløsninger. Møterom og videoløsninger krever kompetanse og erfaring. Tilsvarende gjelder når IT-parken skal sikres og oppdateres, eller en bedrift bytter mobiloperatør. Det å få rask og kyndig hjelp sparer kunden for tid og penger, sier Voll.

Meny