Salgssjefen som digger jobben sin

Ingen selgere solgte mer produkter og tjenester i 2021 i Mobit-kjeden enn Terje Jensen. Salgssjefen i Mobit Helsfyr forklarer topplasseringen med at han digger jobben sin, er omgitt av dyktige kolleger og den daglige kontakten med kundene.


– Jeg har aldri siktet meg inn på å bli den mestselgende i Mobit-kjeden, men jeg sikter meg alltid inn på å levere produkter og tjenester som kundene setter pris på. I denne bransjen fungerer ikke “hit and run” når det gjelder salg, sier Jensen.

Rådgivning og samhandling

Jensen forklarer at salgene kan betegnes som et resultat av rådgivning og samhandling med kundene.

Terje Jensen, salgssjef i Mobit Helsfyr

 

– Salg av hardware, software, telefoni og møteromsløsninger har en helt annen dynamikk enn såkalt push-salg. Gjennom pandemien merket vi økt etterspørsel etter møteromsløsninger, og dette er et behov bedriftene selv definerte basert på den plutselige høye forekomsten av videomøter, eksempelvis via Microsoft Teams, sier han.

Vil ha bort analoge sentralbord

I den grad Jensen er pushy handler det om å overbevise stadig flere bedrifter om at gamle sentralbordløsninger bør erstattes med nye moderne løsninger som også kan brukes fra hjemmekontor. Favoritten til Jensen – som erstatter for det analoge sentralbordet – er Telenor Bedriftsnett.

– Analoge sentralbordløsninger er like funksjonell som den gamle fasttelefonen. Det er altså bare begrensninger og gir ingen muligheter. Samtidig må det legges til at mange bedrifter selv erkjenner at analoge løsninger er gårsdagens løsninger, legger han til.

Vil være tett på kundene

Som salgssjef har Jensen det overordnete ansvaret for nettopp salg i Mobit Helsfyr. Han fremhever at han jobber i team med kunnskapsrike kolleger, som gjør at han drar mange gode synergier. Mange salgssjefer blir administratorer, men Jensen ønsker også å være tett på kundene.

– Jeg har alltid likt meg i rollen som rådgiver og selger. Det gir energi å snakke med kundene og selvfølgelig foreslå løsninger som kundene setter pris på. Det jeg har klare ambisjoner på, er å beholde kundene lengst mulig. Det at kundene er med, år etter år, er den ultimate tilfredsstillelsen fordi det bygger på tillit. Tillit er den viktigste faktoren for å lykkes, sier Jensen.

– Ikke følelsesløs

Han legger likevel ikke skjul på at det er en god følelse å få topplasseringen.

– Fordi det er veldig mange dyktige medarbeidere i Mobit. Derfor er det en anerkjennelse å få denne plasseringen. Hadde den ikke betydd noe, ville jeg vært følelsesløs, smiler Jensen.

 

Meny