– En annen grunn er at jeg hater å komme til en help desk, der du treffer på én av 40 tilfeldige personer, når jeg ringer en samarbeidspartner. Selv om Mobit server mange kunder er servicen vi får fra dem alltid veldig personlig. Det gjør at jeg har full tillit til dem når de skal inn i våre systemer for å jobbe. Det er aldri sånn at jeg tenker “her kan ikke dere komme inn”, til tross for at vi er veldig strenge på hva vi slipper inn i nettverket, fortsetter Furuli
– Og én viktig ting til: Jeg er opptatt av lokal tilhørighet hos aktørene jeg velger. Det at de kan komme hit hvis det virkelig kniper er helt avgjørende for meg. Vi har hatt noen systemer der serveren har vært plassert i Danmark, og hvis det da skjer en feil, er det helt håpløst. Med Mobit har vi en partner som holder til rett borti gata.
Mobit leverer både IT- og mobiltjenester
Skade og Lakk får ikke bare IT-tjenester levert av Mobit Fredrikstad – de får også alt av mobiltjenester gjennom den mangeårige samarbeidspartneren.
– Det er mange fordeler ved at vi har både IT- og mobiltjenester gjennom Mobit, når det kommer til alt fra vårt mobile bedriftsnettverk til appstyring og enkel pushing av nye apper til ulike grupper blant våre ansatte. De anbefaler også forskjellige abonnementer ut ifra hver enkelt bruker, og råder oss like gjerne om å gå ned et prisnivå som opp. Jeg oppfatter det som at de vil at vi skal gjøre det som er økonomisk riktig, og det synes jeg er tillitsvekkende, sier Gina Furuli.
For daglig leder er det viktig at all informasjon som lagres og deles skal være synlig, og med full historikk, internt i selskapet. For å få til det har de jobbet mye med Mobit for å finne gode nettverksløsninger, lagringssystemer med skylagring og ulike plattformer for bruk på alt fra PC til diagnoseutstyr til telefon.
– Ting skal fungere over alt. Det spiller ingen rolle om jeg sitter på verkstedet i Fredrikstad, i Moss eller på hjemmekontor. Om jeg så sitter på Gran Canaria på ferie skal jeg ha like god oversikt som når jeg sitter på huset, fastslår Trond Furuli.
– Utfordrer dem på å finne gode løsninger
Selv om han er full av lovord om leverandøren, er Furuli sikker på at også Mobit har fått mye ut av det lange og gode samarbeidet. Verkstedet ser hele tiden etter nye løsninger som gjør at de kan trykke mindre på PC-en, og samtidig få mer informasjon ut. Derfor er Furuli og hans kollegaer ofte i dialog med både teknikere og prosessledere hos Mobit for å finne nye muligheter.
– Vi utfordrer dem på å finne løsninger som gjør at vi begge blir bedre. Vi spiller på lag med hverandre. Gjennom årene har vi samarbeidet om mange ting som har gitt oss en bedre hverdag, og Mobit bedre innsikt i hvilke behov som finnes i markedet.
Og Furuli har ingen planer om å slutte å utfordre Mobit med det første:
– Det jeg ønsker meg i fremtiden er et produksjonssystem eller logistikksystem likt det vi har i dag, men som i tillegg er stemmestyrt slik at vi kan trykke minst mulig på PC-en. Et system som gjør at du bare kan gi en kommando til et app på en iPad, det kunne jeg tenke meg, sier han med et smil.