AI blir standardisert
Det var elever i første og andre klasse som har fagene informasjonsteknologi og medieproduksjon som fikk en introduksjon i den kunstige intelligensen som kanskje først og fremst blir assosiert med ChatGPT. AI er i tillegg på vei til å bli standard i maskiner som leveres av toneangivende produsenter av desktopper og PCér.
– Hensikten er å inspirere og informere om de spennende mulighetene som venter i arbeidslivet, og naturligvis også hos oss i Mobit, smiler Bye. Det siste er like viktig fordi de unge ønsker å få synliggjort karriereveier.
Drøftet samarbeid
– Vi drøftet også hvordan vi kan samarbeide med skolen for å dele kunnskap og bransjeekspertise i fremtiden. Dette er en vinn-vinn-situasjon fordi både skoler og næringsliv kan dra nytte av et slikt samarbeid, fortsetter Bye.
Han poengterer at forelesningen har en egenverdi, fordi det er inspirerende å treffe engasjerte og nysgjerrige elever.
– Disse elevene er fremtidens spillere i en IT-bransje som endrer seg i ekstrem fart, sier han. Bye registrerer at de unge har godt grep på både teknologien og begrepene som brukes.
«Digitalt innfødte»
– Dette er unge mennesker som kan beskrives som «digitalt innfødte», mens for eldre generasjoner er AI som å lære seg et nytt fremmedspråk. Når jeg snakker til elever i videregående er det som å forholde seg til en moden målgruppe som forstår hele teknologien, forklarer Bye.
Håkon Hafell, faglærer ved Verdal videregående skole, er glad næringslivsaktører viser interesse for elevene.
– Generelt er vi veldig glad for å få besøk fra næringslivet, og Mobit er interessert i ta inn lærlinger, og kan da være en mulighet for elever til å starte opp karrieren, sier han.
– Det digitale har fått mange og varierte aspekter, legger han til.
Online Nation 2023
Funnene fra rapporten «Online Nation 2023» som er gjort i Storbritannia illustrerer rask adopsjon av AI-verktøy blant yngre aldersgrupper, med en markant forskjell i bruksmønstre basert på alder og kjønn. Det økende fokuset på AI-verktøy i utdanning, kombinert med bekymringer om deres langsiktige samfunnseffekter, fremhever behovet for mer bevissthet og veiledning i bruken av disse teknologiene.
AI Bruk blant Barn og Tenåringer (7-17 år)
- Generell Bruk: 40% av barna (7-12 år) og 79% av tenåringene (13-17 år) rapporterte å ha brukt ett eller flere AI-verktøy som ChatGPT, Snapchat My AI, Midjourney eller DALL-E.
Spesifikke Verktøy:
AI Bruk blant Unge Voksne (16-24 år)
- Generell Bruk: 74% av de unge voksne sa at de hadde brukt et GenAI-verktøy, sammenlignet med bare 14% av de som er 45 år og eldre.
- 58% har brukt ChatGPT.
- 54% har brukt Snapchat My AI.
- Bruksformål: 44% sa de brukte AI-verktøy for å hjelpe med studiene.
- Bekymringer: To tredjedeler uttrykte bekymring for AI’s fremtidige samfunnspåvirkning.
Samfunnsmessige Observasjoner
Anvendelsen av disse verktøyene skjer raskere blant studenter enn blant lærere
- En nøkkelfaktor for denne adopsjonen er Snapchats popularitet blant unge, som med lanseringen av My AI gir dem lett tilgang til et uutprøvd og til tider problematisk GenAI-verktøy på samme måte som kommende verktøy fra Meta og X.
Som nevnt i innledningen, teksten under er utelukkende AI basert på teksten om besøket på Verdal Videregående skole.